BMW Concept IX3

BMW iX3 vil være den første model, som kan fås både med benzin motor, dieselmotor, som plug-in-hybrid og som ren elbil. iX3 lanceres i slutningen af 2020, og der vil den blive et rullende eksempel på at det er muligt at opnå en lang rækkevidde uden et stort batteri. 

Femte generation af BMW eDrive

BMW iX3 er udviklet med femte generation af BMW’s eDrive-teknologi, som også vil være at finde i de kommende modeller BMW i4 og BMW iNEXT, som lanceres i 2021. Den nye generation har forbedret forholdet mellem motoreffekt og vægt. Både batteriet og komponenterne til drivlinjen er skalerbare, således at både motoreffekt og energikapacitet kan tilpasses til en række bilmodeller i forskellige segmenter.

Effektiv drivlinje

Elmotoren i den baghjulstrukne BMW iX3 yder 210 kW/286 hk* og har et drejningsmoment på 400 Nm. Rækkevidden er på mere end 440 km* på en opladning. *(WLTP-tal)

Højspændingsbatteriet er placeret fladt i bilens gulvkonstruktion, så pladsen for både passagerer og bagage ikke reduceres, når man sammenligner med den traditionelle BMW X3 med forbrændingsmotor. Nettokapaciteten på batteriet er 74 kWh. Bilen kan hurtigt lades med op til 150 kW.

BMW X3 er også et godt eksempel på BMW’s position som et internationalt selskab, idet modellen produceres både i Spartanburg, USA og i Rosslyn, Sydafrika. Den elektriske iX3 vil blive produceret til hele verden på fabrikken i Shenyang, Kina.

Lancering i 2020

BMW iX3 blev første gang vist frem som konceptbil i 2018. Sidste vinter blev prototypen testet til det yderste ved BMW Groups testcenter i Arjeplog, Sverige sammen med prototyperne til BMW i4 og BMW iNEXT.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *